Alice Tol • 1 juli 2006

Frustratie bij kinderen

Frustratie bij kinderen in de basisschool leeftijd

Frustratie

Frustratie, we kennen het allemaal wel. Bij kinderen in de basisschool leeftijd komt dit ook vaak voor. Kinderen die zich veilig en vrij voelen laten dit bijvoorbeeld ook op school goed merken. Kinderen die zich minder veilig en gezien voelen op school, houden die frustratie binnen en dat kan oplopen tot een onhoudbare situatie.


Met name gevoelige kinderen kunnen frustratie ervaren over veel verschillende dingen. Het kan zijn dat hun taak te moeilijk of te gemakkelijk is, of ze vinden het tempo in de klas te laag of te hoog. Ook het feit dat klasgenoten niet naar de leerkracht luisteren kan frustratie opleveren. Daarnaast kan het lastig zijn wanneer de leerkracht je keer op keer niet lijkt te begrijpen, en als daarbij het lawaai en de onrust in de klas toeneemt, kan de situatie echt uit de hand lopen.


Kinderen die hun frustratie dus moeilijk uiten komen vaak met deze gevoelens bij u thuis, of op de naschoolse opvang. Het is dan niet zo vreemd wanneer ze daar om het minste of geringste in woede uitbarsten of heel hard gaan huilen.


Frustratie kan kinderen ook 'verlammen'. Ze komen dan weinig vooruit, resultaten zakken, gedrag wordt minder gezond en hun veerkracht neemt af. Het is van belang dat we kinderen dus op tijd en op een gezonde manier leren omgaan met hun gevoelens van frustratie, zodat ze niet als een kaarsje uitgaan, maar juist kunnen groeien en bloeien. Het is essentieel om kinderen te ondersteunen in het ontwikkelen van emotionele veerkracht en het leren omgaan met frustratie, zodat ze zich optimaal kunnen ontplooien.

door Alice 6 mei 2025
Na veel mooie stappen ging ze op pad met 'huiswerk'. In de vakantie zou ze olifant oefeningen gaan doen. Olifantoefeningen zijn oefeningen die ongemak oproepen, leuke oefeningen die je thuis of buiten kunt doen waarbij je het geleerde in de praktijk gaat brengen. 1 Oefening was: doe een dansje midden op straat. Spannend! Want....... En daar kwamen al haar 'uilen'(gedachten): - Wat als ik een bekende tegenkom? - Wat als iemand het ziet? - Wat als iemand het dan doorverteld? - Wat als iemand me UITLACHT? Uitlachen is een thema bij deze jonge meid, het heeft haar verdrietig gemaakt, onzeker en het heeft ervoor gezorgd dat ze een lange tijd niet of nauwelijks sprak in het openbaar. Deze opdracht raakte dus een trigger bij haar en alle uilen kwamen los: Wat als........ Wat als, Wat als..... Gelukkig kon het geleerde haar helpen en dus ademde ze een paar keer diep in, ging stevig staan, suste haar uil en... Ze deed het, ze danste op straat, echt een heel dansje en ze genoot ervan! Ze voelde zich trots en opgelucht, dat ook. Vandaag aan tafel verteld ze over de oefening en ik zie haar glimmen als ze dit verteld. Deze positieve ervaring maakt haar 'wat als' een stukje kleiner. Ze kan de volgende keer haar 'uilen' sussen: Het komt wel goed met mij, de vorige keer.... Wat als ze me uitlachen? Een situatie, een moment, het kan een groot gedoe worden voor een kind, het tekent ze en blokkeert ze soms. Langzamerhand kan dit meisje de wat als-en die haar belemmeren, sussen. Ze breekt erdoor heen, dat voelt goed, dat geeft vrijheid. Vrijheid om te doen wat je hart echt wil. Vrijheid om te zijn wie jij bent. Wat als..... ik val? Maar.... Wat als je vliegt?
door Alice 10 april 2025
Oh moederhart, hoe de reis met onze kinderen ons kan raken.
door Alice 12 september 2024
Klein gedoe, groot gedoe.
Meer posts